Det tager fire måneder at nulstille dine smagsløg

Som du måske allerede ved, er jeg vild med bogen “The Pleassure trap” af Dr. Doug Lisle.

Når jeg taler med mine coaching klienter og underviser dem i, hvordan man kommer ud af nydelsesfælden, får jeg ofte spørgsmålet: Hvor lang tid tager det, før jeg slet ikke har cravings efter “junk”(Forarbejdet og animalsk) mad?

 

Svaret er ca 4 måneder.

Den første måned er den hårdeste. Du vil måske finde den nye 801010 kost kedelig.

Men, istedet for at fokusere på “Nydelsesfælden” er det klogere at fokusere på, at få skruet op for dit selvværd. Altså at få dit indre publikum til at give positiv feedback. Dette sker ikke i løbet af en dag eller to. Det sker i løbet af ca 10 dage.

Det er årsagen til, at jeg normalt kun fokuserer på 10 dage, når jeg coacher en ny klient. De skal kun “holde” de nye vaner i 10 dage. Der efter taler vi sammen igen, og tager den der fra.

Mere inspiration på dansk.

High Vibe krop 801010 akademiet online program

Telefon coaching. Fem gange personlig coaching. 

 

 

Vandkuren – Sådan gør du:

De fleste spiser en dehydrerende kost med lavt vandindhold, og er derfor dehydreret. En hydrerende kost er en plantebaseret kost med så lidt forarbejdet og animalsk mad som muligt.

vandet

 

 

Tips: (Jeg er ikke læge, og hvis du er i tvivl, så spørg din læge, inden du går i gang med en ny livsstils-vane)

1. For optimal hydrering, er det bedst at drikke vand ind imellem dagens 3 måltider og ikke til måltiderne.

2. For at fremme fordøjelsen, er det en god ide at drikke 1/2 til 1 hel liter vand, lige når du vågner. Der efter venter du ca. 20-30 min, inden du spiser din morgenmad.

3. For at hydrere inde i cellerne, er det ifølge Dr. Batmangelidgh vigtig med den rette vand og salt balance. Når du begynder, kan du tage 1/8 tsk fuld sea salt med 1/2 liter vand. Hvis ikke du mærker større velvære ved dette, kan du sætte det op til 1/4 tsk salt pr 1/2 liter vand.

4. Himalyan sea salt skulle være af god kvalitet og indeholder mere end 70 elektrolytter.

5. Tag salten inden du drikker.

6. Drik 2 1/2 timer efter du har spist. (Sæt evt. din tlf til at ringe, så du husker det) og igen 30 min inden det næste måltid.

Læs også mit blog indlæg: Træt, overvægtig og syg – måske er du bare dehydreret

Billedresultat for dr batmanghelidj

Mere “ENERGI” inspiration

Tv enerGitte

Tv Peptalk

iTunes Podcast enerGittes talkshow

Youtube kanal Gitte Koldtoft

Foredrag

Coaching

 

 

 

 

 

Jeg spiser is til morgenmad

En energifyldt start på dagen er ekstrem vigtig. Hvorfor ikke skifte ostemaden ud med et power house af næring og smag.

Du skal bruge:

Frosne bananer

Bladselleri

Ingefær

Saft fra 1 citron

Citronmelisse, mynte eller andre af dine favorit urter fra haven

Havremælk

Mere inspiration

Online kursus “High Vibe krop”, hvor du lærer alt om denne livsstil.

Coaching forløb på fem gange

Foredrag og coaching om personlig udvikling www.Koldtoft.dk

Bliv “Grøn smoothie ekspert” her. 

Youtube

Podcast iTunes

enerGitte TV

 

Peptalk TV

Slank af 10000 skridt om dagen?

Du ved det allerede. 10.000 skridt om dagen er en klassisk anbefaling.

Men kan du tabe dig af det?

Lad mig først slå fast, at 80% af ens vægttabs succes stammer fra kosten. Spis en fedtfattig, plantebaseret kost for mere energi, healing af diverse sygdomme og en slank krop. Det gavner både dig, dyrene og planeten.
Men tilbage til de 10.000 skridt.

Den gode nyhed er, at du ikke behøver killer aerobic timer eller udmattende løbeture for at tabe dig. En af fordelene ved at gå er, at det ikke booster din appetit på samme måde som hård motion. For hvad nytter det på vægten, hvis du motionerer hårdt for der efter at øge dit energi indtag med 25%?

Vi er selvfølgelig interesseret i at forbrænde kalorier på vores gå ture, men hvor meget du forbrænder, afhænger af din vægt. Jo mere du vejer, des flere kalorier forbrænder du.

En person på ca 80 kilo vil forbrænde ca 100 kalorier pr 1,5 km.

Forbrænder du 35000 kalorier om ugen på dine 10.000 skridt, så svarer det til at tabe 1/2 kilo fedt.

Du forbrænder ca 300 kalorier i timen ved at gå.

helse

Undersøgelser viser dog, at du skal op på 16000 skridt om dagen, hvis du ønsker vægttab. Det kan lyde som meget, men husk at alle skridt tæller med, også dem du går indendøre, til bussen osv.

  1. 10.0000 skridt forbrænder ca 300 kalorier og er ca 6 km. Fint, hvis du går efter sundhed.
  2. 12.000 skridt forbrænder ca 360 kalorier og er ca 7 km. Fint, hvis du skal holde vægten.
  3. 16.000 skridt forbrænder ca 450 kalorier og er ca 10 km. Fint hvis du skal tabe dig. (Igen husk kosten er den vigtigste faktor)

Det vigtigste er, at du finder en motionsform du kan lide, kan overskue, er realistisk, nem og giver de resultater du ønsker.

Gå, så går det nok.

Se min Peptalk om, hvorfor de største tænkere i verden, de går.

For mere inspiration:

Jeg tilbyder personlig coaching via tlf. for en lav pris. Prisen kan netop holdes så langt nede, at alle kan være med, fordi jeg coacher via tlf og dermed sparer en masse tid.

Lana Bos og jeg har udviklet et online forløb til dig der ønsker en High Vibe krop.

Mavesyre af banan?

Jeg har fået nogle gode spørgsmål fra en af mine coaching klienter, som jeg vælger at svare på her, så flere måske kan få gavn af svarene.

Spørgsmål:

Jeg har lige et spørgsmål i forhold til smoothie om morgen. Jeg har nu forsøgt mig siden jeg var hos dig og det har også gået fint. Dog kan jeg allerede mærke, at smagen af banan kan være lidt svær hver morgen. Jeg får drukket en masse vand, så meget at jeg skal op at tisse et par gange om natten ?. Men mit “problem” er, at jeg er begyndt at få halsbrand og kan mærke, at min mavesyre reagere på, at der ikke er fast føde fra morgenstunden. Vil dette gå væk og blot være en tilvænningsperiode?.

mang

Svar:

Først “BRAVO” og godt gået, at du er begyndt at lave grønne smoothies hver dag. Jeg ved, hvor svært det kan være at få nye ritualer ind i en travl hverdag – and you did it!

Lad os først løse “problemet” med smagen af banan.

1. Husk at det er ekstremt vigtigt, at bananerne er modne med pletter på skrælden.

2. Prøv evt at lave en tyndere smoothie (mere som konsistens af en juice, men stadig lave den i blender). Det gør du ved at bruge 2-3 bananer og resten er din grøntsag og vand.

3. Du kan også lave smoothies uden banan. Jeg er vild med friskpresset juice blended med frosne mangoer eller frosne hindbær eller jordbær. Så putter jeg en frossen spinatkugle i, og voila “grøn smoothie”. Du kan også bruge mango som din frugt base i de grønne smoothies, istedet for banan. Også friske dadler blendet med kokosvand og vand (eller bare vand) og isterninger, og så en frossen spinatkugle med. Skal blendes længe før dadlerne opløses helt, og kræver en virkelig stærk blender som f.eks. en Vitamix.

Hvis ikke du før har oplevet halsbrand kan det måske være bananer du ikke tåler, men det ville undre mig meget.

Jeg har nogle klienter med fordøjelsesproblemer, der kan have svært ved at optage næringen fra fiberrig kost. For nogle kan det være en ide at drikke juices i starten, istedet for smoothies. Det er nemmere at optage næringen fra juice, da den går direkte ud i cellerne.

maxresdefault

Lad os tale om det at tisse konstant.

Ca. 90 % af de klienter der kommer til mig er dehydreret. Især den væske du får fra frugt og grønt er, hvad jeg kalder flydende guld. Din krop elsker dig for det. For hver 1% dehydreret vi er, reducerer vi vores fysiske og mentale ydeevne med ca 10 %. Med andre ord, så er vand bare SÅ GODT. Jo mere du tisser, des flere affaldsstoffer kommer du af med.
Selvfølgelig er det generende, hvis du skal tisse flere gange om natten.Prøv at lade være med at drikke noget efter kl 18.00 og se om det hjælper.

Drik stadig 1/2 liter vand 1/2 time før hver måltid. Og ikke drikke til maden.

DSC01432

Og hvad gør vi så ved halsbrand og mavesyre? Du kan selvfølgelig gå tilbage til fast føde om morgenen og så være ude over problemet. Dog ville mit forslag være havregrød og ikke brød og æg.

Men en anden mulighed er, at finde ud af hvorfor man har halsbrand. Det opstår ikke pga en mangel på fast føde. Igen handler det om at køre en “cost-bennefit” analyse på alle nye vaner. Jeg er overbevist om, at du kan løse problemet ved, at du holder dig fra animalsk og forarbejdet mad. Jo mere naturligt vi spiser, des færre helbredsproblemer.

Igen handler det om at gøre det bedste du kan med de ressourcer du har. Vil du dyppe fødderne i poolen? eller tage et hovedspring? Kun du kender svaret for dig. Jeg kan se værdi i at gå “all in” for en periode for at “nulstille” kroppen. Så kan man bedre finde ud af, hvad kroppen reagerer godt og dårligt på. Nogle tager en grøn smoothie detox eller en juicefaste på 30 dage. Se filmen “Fat sick and nearly dead”

Summa summarum:

Jeg vil invitere dig til at prøve nogle af disse forslag af. Find ud af, om du er motiveret til at gå “all in” for en periode” eller du har det bedre med “kun” at fokusere på den daglige grønne smoothie (eller grønne juice) i øjeblikket – og evt starte dagen med havregrød.

Lad os slutte af med den klogeste og “no nonsense” læge vi har. Dr. John McDougall har to seminarer der er værd at lytte til, hvis man vil lære alt om fordøjelse.

Rigtig god fornøjelse.

Kh
Gitte

I 2017 arbejder jeg IKKE med 30 bananer om dagen

Jeg er vild med at bruge tid på at læse og se film om veganer livsstilen, og formidle det videre til dig via artikler, facebook, tv, podcasts og på denne blog.

ripe

Sagen er bare, at alt den tid jeg bruger på dette område går fra mit hovedfokus, hvilket er mine foredrag og kurser for virksomheder.

piller

Så i 2017 kommer jeg ikke til at besvare spørgsmål vedrørende kost eller tage flere en til en coaching klienter ind.

Jeg lader denne blog og facebook fællesskabet stå, da her er masser af ressourcer til dig.

bananGitte2

Du kan også stadig købe online produktet 801010 akademiet her.

Tak for at du følger med, og du er mere end velkommen på Koldtoft.dk hvor jeg fortsat giver gratis inspiration om personlig udvikling.

enerGitte TV

Peptalk TV

801010 plakat til dit køleskab

Opskrifter på grønne smoothies

Artikel Drik dig rask og slank med juicekur

Min sunde dag i Femina

Banan slankekur

Feder kulhydrater?

Gratis e-bog “3 årsager til at du ikke taber dig”

Har du spørgsmål til en fedtfattig plantebaseret kost, vil jeg på det varmeste anbefale at du går på youtube og ser alt med Dr. John McDougall. Han har en super youtube kanal.

Min youtube kanal

Se også filmen “Forks over Knives” på Netflix med danske undertekster.

Du kan spise dig rask, slank og til meget mere energi.

Rigtig god fornøjelse.

Kh
Gitte

Nej du kan ikke være veganer i en måned

Jeg har ofte hørt nogle sige: Jeg vil være veganer i en måned” eller “Jeg var veganer i et halvt år”.

Men er det sandt?

dsc02787

I min optik er der en forskel på at spise plantebaseret og så på at være veganer.

Veganer er ikke noget du er for en periode. At være veganer er et etisk valg. Det er noget der er i samklang med din dybeste sandhed om, hvad der er den absolut mest kærlige måde at leve dit liv på. Ikke at øge vold mod dyr, planeten eller dit helbred.

piller

Derimod kan man sagtens vælge at spise plantebaseret i en periode for at tabe sig, heale sygdomme og få mere energi – men det er altså ikke det samme.

plakat811

Jeg traf ikke en beslutning for fem år siden om at blive veganer. Jeg så en masse film og læste nogle bøger, som gjorde at beslutningen traf mig. Giver det mening?

Da jeg havde set “Forks over Knives” Cowspiracy, Earthlings og flere andre film, kunne jeg på ingen måde fortsætte med at spise dyr. Jeg havde virkelig oplevelsen af, at der hele mit liv havde hængt et gardin foran sandheden. Nu var gardinet trukket fra, og jeg kunne ikke bare lade som om, jeg ikke kendte til sandheden og blive i mine gamle vaner.

Så når jeg nu hører folk sige: “Jeg var veganer, men det virkede ikke for mig” – så tænker jeg “Nej, du var ikke veganer. Du spiste en plantebaseret kost i en periode, og du gjorde det uden at have sat dig ind i årsagerne til at gøre det”.

Kinastudiet-dansk-udgave

Jeg dømmer ingen for deres spisevaner, for vi handler ud fra de ressourcer og den viden, vi har. Og jeg spiste selv dyr det meste af mit liv. Men jeg håber på at viden er magt, og når vi ved bedre, så gør vi bedre. Mit ønske er at de vil vise disse film i klasseværelserne i Danmark, for så tror jeg der er større sandsynlighed for at flere i fremtiden bliver veganere for livet – og ikke bare spiser plantebaseret i en kort periode for at tabe sig.

Ps. Ønsker du at se enerGitte TV hvor jeg har flere gæster i studiet der taler om plantekost? Så se med her

For peptalks om alt fra bananer til motivation klik her

For personlig coaching ring og hør nærmere på tlf. 20 23 23 31.

gre

Tilbage på sporet, når man tager meget medicin og har store smerter

Jeg er vild med det arbejde Clint Paddison laver mht gigt patienter.

Uanset om du har gigt eller en anden slags sygdom, er der masser af inspiration, visdom og gode råd at hente i hans podcast.

Ofte hører vi interviews med mennesker der HAR fået det bedre. De har knækket koden. Men står du selv midt i et smertehelvede og har svært ved at finde den disciplin det kræver at ændre kost, motionere og trappe ned på medicinen (hvis det er forsvarligt, og det du ønsker) så lyt med i dagens interview her:

Du KAN få det bedre.

Ps. Ønsker du personlig coaching hos mig, er du velkommen til at kontakte mig på 20 23 23 31 for at høre mere. Coaching foregår over tlf, hvilket gør det nemt, komfortabelt og muligt at holde prisen lav. Se her.

Dagens spørgsmål om kartoffeljuice

Dagens spørgsmål:

Kære Gitte

Håber at alt er vel hos dig?!

Du skrev for nylig om rå kartoffelsaft gode egenskaber. Jeg vil gerne prøve, men er i tvivl om hvordan saften skal fremstilles. Har læst flere varianter (juicepresset, lagt i blød natten over, kogt kartoffelvand)! Vil du fortælle hvordan du gør?

På forhånd tak og rigtig god jul når du kommer dertil.

Mange hilsner fra xxxxxx

resi

Kære xxxxx

Hvor er det godt, at du vil prøve resistent stivelse. Kan ikke sige nok gode ting om det.

Læs blog her

Det er meget simpelt. Jeg tager en rå kartoffel og skræller den (Nogle vil sikkert ikke skrælle den, men det kan jeg bedst lide, så jeg er sikker på ikke at få nogle sprøjtemidler med fra jorden) Så kører jeg kartoflen igennem min juicemaskine og drikker kartoffeljuicen.

Start med en lille kartoffel og juice max en kartoffel om dagen. Får du for meget resistent stivelse kan du få dårlig mave. Og din fordøjelse skal lige vænne sig til de gode bakterier du fodrer med kartoffel juice.

Ps. Du kan læse mere om coaching over tlf her

Tak for at du følger med på facebook enerGitte TV og Peptalk

Min primære hjemmeside er Koldtoft.dk

Is Migraine Vasodilation or vasoconstriction?

Pssst….Har du migræne og ønsker tlf coaching, så kontaktes jeg på tlf. 20 23 23 31.

Nogle interessante punkter fra denne artikel:

mt

Migræne skyldes som regel for meget vasodilatation.

Hovedpine kan være forårsaget af enten for meget vasodilation eller vasokonstriktion.

Kronisk migræne skyldes som regel for meget vasodilatation.

Migræne og klynge hovedpine er generelt forårsaget af vasodilatation.

Nitrogenoxid forårsager vasodilatation.

Adrenalin og noradrenalin – forårsager vasokonstriktion. Derfor tænker jeg at vinterbadning måske er godt? Læs artikel her

Østrogen – forårsager vasodilatation.

Serotonin mangel forårsager vasodilatation.

Niveauet af serotonin, en vasokonstriktor, synes at falde under en migræne, hvorimod en infusion af serotonin kan afbryde en migræne.

fødevarer intoleranse forårsager inflammation, hvilket fører til vasodilatation.

Migrænikere vil normalt, men ikke altid, have lavere blodtryk, da vasodilation sænker blodtrykket.

Lavt iltindhold kan forårsage glutamatexcitotoksicitet.

Hvis din hovedpine ikke lettes med aspirin, er det en anden indikator for, at det er forårsaget af vasodilatation.

NSAID’er har vist sig ikke at arbejde for vasodilatoriske hovedpine.

Hjælper kulde mod migræne? Ja siger forskningen, og derfor vinterbader jeg.

nor

Denne artikel er ret interessant. Jeg har taget mig et par noter her under:

Forskerne krediteret succes til konstriktion og dilatation af blodkarrene, reduktion af vaskulær inflammation, og reduktion af smerte fornemmelse i de nerver, der er ansvarlige for udløsning af migræne. Undersøgelsen viste evnen til at påvirke det autonome nervesystem, specielt at reducere hvilepuls og spændingsniveauer på patienter i hydroterapi gruppe.

En rapport viste at migrænikere havde 41 % norepinephrinniveauer i forhold til en rask person (studie link). Personer med ren autonom svigt har omkring 30 procent af noradrenalin niveauer i forhold en normal person. Migrænikere har altså brug for mere noradrenalin.

whatdoesthismean2-768x432

Migrænikere er tilbøjelige til at have kolde hænder og fødder, bliver svimmel, når man står op for hurtigt på grund af lavt blodtryk, regulerer temperaturen dårligt. Deres følsomme trigeminusnerve kan fortolke disse kolde og varme temperaturer som fysisk smerte.

Næsten alle migræne udløsere er forbundet med oxidativ stress, som bliver til inflammation.