Mavesyre af banan?

Jeg har fået nogle gode spørgsmål fra en af mine coaching klienter, som jeg vælger at svare på her, så flere måske kan få gavn af svarene.

Spørgsmål:

Jeg har lige et spørgsmål i forhold til smoothie om morgen. Jeg har nu forsøgt mig siden jeg var hos dig og det har også gået fint. Dog kan jeg allerede mærke, at smagen af banan kan være lidt svær hver morgen. Jeg får drukket en masse vand, så meget at jeg skal op at tisse et par gange om natten 😉. Men mit “problem” er, at jeg er begyndt at få halsbrand og kan mærke, at min mavesyre reagere på, at der ikke er fast føde fra morgenstunden. Vil dette gå væk og blot være en tilvænningsperiode?.

mang

Svar:

Først “BRAVO” og godt gået, at du er begyndt at lave grønne smoothies hver dag. Jeg ved, hvor svært det kan være at få nye ritualer ind i en travl hverdag – and you did it!

Lad os først løse “problemet” med smagen af banan.

1. Husk at det er ekstremt vigtigt, at bananerne er modne med pletter på skrælden.

2. Prøv evt at lave en tyndere smoothie (mere som konsistens af en juice, men stadig lave den i blender). Det gør du ved at bruge 2-3 bananer og resten er din grøntsag og vand.

3. Du kan også lave smoothies uden banan. Jeg er vild med friskpresset juice blended med frosne mangoer eller frosne hindbær eller jordbær. Så putter jeg en frossen spinatkugle i, og voila “grøn smoothie”. Du kan også bruge mango som din frugt base i de grønne smoothies, istedet for banan. Også friske dadler blendet med kokosvand og vand (eller bare vand) og isterninger, og så en frossen spinatkugle med. Skal blendes længe før dadlerne opløses helt, og kræver en virkelig stærk blender som f.eks. en Vitamix.

Hvis ikke du før har oplevet halsbrand kan det måske være bananer du ikke tåler, men det ville undre mig meget.

Jeg har nogle klienter med fordøjelsesproblemer, der kan have svært ved at optage næringen fra fiberrig kost. For nogle kan det være en ide at drikke juices i starten, istedet for smoothies. Det er nemmere at optage næringen fra juice, da den går direkte ud i cellerne.

maxresdefault

Lad os tale om det at tisse konstant.

Ca. 90 % af de klienter der kommer til mig er dehydreret. Især den væske du får fra frugt og grønt er, hvad jeg kalder flydende guld. Din krop elsker dig for det. For hver 1% dehydreret vi er, reducerer vi vores fysiske og mentale ydeevne med ca 10 %. Med andre ord, så er vand bare SÅ GODT. Jo mere du tisser, des flere affaldsstoffer kommer du af med.
Selvfølgelig er det generende, hvis du skal tisse flere gange om natten.Prøv at lade være med at drikke noget efter kl 18.00 og se om det hjælper.

Drik stadig 1/2 liter vand 1/2 time før hver måltid. Og ikke drikke til maden.

DSC01432

Og hvad gør vi så ved halsbrand og mavesyre? Du kan selvfølgelig gå tilbage til fast føde om morgenen og så være ude over problemet. Dog ville mit forslag være havregrød og ikke brød og æg.

Men en anden mulighed er, at finde ud af hvorfor man har halsbrand. Det opstår ikke pga en mangel på fast føde. Igen handler det om at køre en “cost-bennefit” analyse på alle nye vaner. Jeg er overbevist om, at du kan løse problemet ved, at du holder dig fra animalsk og forarbejdet mad. Jo mere naturligt vi spiser, des færre helbredsproblemer.

Igen handler det om at gøre det bedste du kan med de ressourcer du har. Vil du dyppe fødderne i poolen? eller tage et hovedspring? Kun du kender svaret for dig. Jeg kan se værdi i at gå “all in” for en periode for at “nulstille” kroppen. Så kan man bedre finde ud af, hvad kroppen reagerer godt og dårligt på. Nogle tager en grøn smoothie detox eller en juicefaste på 30 dage. Se filmen “Fat sick and nearly dead”

Summa summarum:

Jeg vil invitere dig til at prøve nogle af disse forslag af. Find ud af, om du er motiveret til at gå “all in” for en periode” eller du har det bedre med “kun” at fokusere på den daglige grønne smoothie (eller grønne juice) i øjeblikket – og evt starte dagen med havregrød.

Lad os slutte af med den klogeste og “no nonsense” læge vi har. Dr. John McDougall har to seminarer der er værd at lytte til, hvis man vil lære alt om fordøjelse.

Rigtig god fornøjelse.

Kh
Gitte

I 2017 arbejder jeg IKKE med 30 bananer om dagen

Jeg er vild med at bruge tid på at læse og se film om veganer livsstilen, og formidle det videre til dig via artikler, facebook, tv, podcasts og på denne blog.

ripe

Sagen er bare, at alt den tid jeg bruger på dette område går fra mit hovedfokus, hvilket er mine foredrag og kurser for virksomheder.

piller

Så i 2017 kommer jeg ikke til at besvare spørgsmål vedrørende kost eller tage flere en til en coaching klienter ind.

Jeg lader denne blog og facebook fællesskabet stå, da her er masser af ressourcer til dig.

bananGitte2

Du kan også stadig købe online produktet 801010 akademiet her.

Tak for at du følger med, og du er mere end velkommen på Koldtoft.dk hvor jeg fortsat giver gratis inspiration om personlig udvikling.

enerGitte TV

Peptalk TV

801010 plakat til dit køleskab

Opskrifter på grønne smoothies

Artikel Drik dig rask og slank med juicekur

Min sunde dag i Femina

Banan slankekur

Feder kulhydrater?

Gratis e-bog “3 årsager til at du ikke taber dig”

Har du spørgsmål til en fedtfattig plantebaseret kost, vil jeg på det varmeste anbefale at du går på youtube og ser alt med Dr. John McDougall. Han har en super youtube kanal.

Min youtube kanal

Se også filmen “Forks over Knives” på Netflix med danske undertekster.

Du kan spise dig rask, slank og til meget mere energi.

Rigtig god fornøjelse.

Kh
Gitte

Nej du kan ikke være veganer i en måned

Jeg har ofte hørt nogle sige: Jeg vil være veganer i en måned” eller “Jeg var veganer i et halvt år”.

Men er det sandt?

dsc02787

I min optik er der en forskel på at spise plantebaseret og så på at være veganer.

Veganer er ikke noget du er for en periode. At være veganer er et etisk valg. Det er noget der er i samklang med din dybeste sandhed om, hvad der er den absolut mest kærlige måde at leve dit liv på. Ikke at øge vold mod dyr, planeten eller dit helbred.

piller

Derimod kan man sagtens vælge at spise plantebaseret i en periode for at tabe sig, heale sygdomme og få mere energi – men det er altså ikke det samme.

plakat811

Jeg traf ikke en beslutning for fem år siden om at blive veganer. Jeg så en masse film og læste nogle bøger, som gjorde at beslutningen traf mig. Giver det mening?

Da jeg havde set “Forks over Knives” Cowspiracy, Earthlings og flere andre film, kunne jeg på ingen måde fortsætte med at spise dyr. Jeg havde virkelig oplevelsen af, at der hele mit liv havde hængt et gardin foran sandheden. Nu var gardinet trukket fra, og jeg kunne ikke bare lade som om, jeg ikke kendte til sandheden og blive i mine gamle vaner.

Så når jeg nu hører folk sige: “Jeg var veganer, men det virkede ikke for mig” – så tænker jeg “Nej, du var ikke veganer. Du spiste en plantebaseret kost i en periode, og du gjorde det uden at have sat dig ind i årsagerne til at gøre det”.

Kinastudiet-dansk-udgave

Jeg dømmer ingen for deres spisevaner, for vi handler ud fra de ressourcer og den viden, vi har. Og jeg spiste selv dyr det meste af mit liv. Men jeg håber på at viden er magt, og når vi ved bedre, så gør vi bedre. Mit ønske er at de vil vise disse film i klasseværelserne i Danmark, for så tror jeg der er større sandsynlighed for at flere i fremtiden bliver veganere for livet – og ikke bare spiser plantebaseret i en kort periode for at tabe sig.

Ps. Ønsker du at se enerGitte TV hvor jeg har flere gæster i studiet der taler om plantekost? Så se med her

For peptalks om alt fra bananer til motivation klik her

For personlig coaching ring og hør nærmere på tlf. 20 23 23 31.

gre

Tilbage på sporet, når man tager meget medicin og har store smerter

Jeg er vild med det arbejde Clint Paddison laver mht gigt patienter.

Uanset om du har gigt eller en anden slags sygdom, er der masser af inspiration, visdom og gode råd at hente i hans podcast.

Ofte hører vi interviews med mennesker der HAR fået det bedre. De har knækket koden. Men står du selv midt i et smertehelvede og har svært ved at finde den disciplin det kræver at ændre kost, motionere og trappe ned på medicinen (hvis det er forsvarligt, og det du ønsker) så lyt med i dagens interview her:

Du KAN få det bedre.

Ps. Ønsker du personlig coaching hos mig, er du velkommen til at kontakte mig på 20 23 23 31 for at høre mere. Coaching foregår over tlf, hvilket gør det nemt, komfortabelt og muligt at holde prisen lav. Se her.

Dagens spørgsmål om kartoffeljuice

Dagens spørgsmål:

Kære Gitte

Håber at alt er vel hos dig?!

Du skrev for nylig om rå kartoffelsaft gode egenskaber. Jeg vil gerne prøve, men er i tvivl om hvordan saften skal fremstilles. Har læst flere varianter (juicepresset, lagt i blød natten over, kogt kartoffelvand)! Vil du fortælle hvordan du gør?

På forhånd tak og rigtig god jul når du kommer dertil.

Mange hilsner fra xxxxxx

resi

Kære xxxxx

Hvor er det godt, at du vil prøve resistent stivelse. Kan ikke sige nok gode ting om det.

Læs blog her

Det er meget simpelt. Jeg tager en rå kartoffel og skræller den (Nogle vil sikkert ikke skrælle den, men det kan jeg bedst lide, så jeg er sikker på ikke at få nogle sprøjtemidler med fra jorden) Så kører jeg kartoflen igennem min juicemaskine og drikker kartoffeljuicen.

Start med en lille kartoffel og juice max en kartoffel om dagen. Får du for meget resistent stivelse kan du få dårlig mave. Og din fordøjelse skal lige vænne sig til de gode bakterier du fodrer med kartoffel juice.

Ps. Du kan læse mere om coaching over tlf her

Tak for at du følger med på facebook enerGitte TV og Peptalk

Min primære hjemmeside er Koldtoft.dk

Is Migraine Vasodilation or vasoconstriction?

Pssst….Har du migræne og ønsker tlf coaching, så kontaktes jeg på tlf. 20 23 23 31.

Nogle interessante punkter fra denne artikel:

mt

Migræne skyldes som regel for meget vasodilatation.

Hovedpine kan være forårsaget af enten for meget vasodilation eller vasokonstriktion.

Kronisk migræne skyldes som regel for meget vasodilatation.

Migræne og klynge hovedpine er generelt forårsaget af vasodilatation.

Nitrogenoxid forårsager vasodilatation.

Adrenalin og noradrenalin – forårsager vasokonstriktion. Derfor tænker jeg at vinterbadning måske er godt? Læs artikel her

Østrogen – forårsager vasodilatation.

Serotonin mangel forårsager vasodilatation.

Niveauet af serotonin, en vasokonstriktor, synes at falde under en migræne, hvorimod en infusion af serotonin kan afbryde en migræne.

fødevarer intoleranse forårsager inflammation, hvilket fører til vasodilatation.

Migrænikere vil normalt, men ikke altid, have lavere blodtryk, da vasodilation sænker blodtrykket.

Lavt iltindhold kan forårsage glutamatexcitotoksicitet.

Hvis din hovedpine ikke lettes med aspirin, er det en anden indikator for, at det er forårsaget af vasodilatation.

NSAID’er har vist sig ikke at arbejde for vasodilatoriske hovedpine.

Hjælper kulde mod migræne? Ja siger forskningen, og derfor vinterbader jeg.

nor

Denne artikel er ret interessant. Jeg har taget mig et par noter her under:

Forskerne krediteret succes til konstriktion og dilatation af blodkarrene, reduktion af vaskulær inflammation, og reduktion af smerte fornemmelse i de nerver, der er ansvarlige for udløsning af migræne. Undersøgelsen viste evnen til at påvirke det autonome nervesystem, specielt at reducere hvilepuls og spændingsniveauer på patienter i hydroterapi gruppe.

En rapport viste at migrænikere havde 41 % norepinephrinniveauer i forhold til en rask person (studie link). Personer med ren autonom svigt har omkring 30 procent af noradrenalin niveauer i forhold en normal person. Migrænikere har altså brug for mere noradrenalin.

whatdoesthismean2-768x432

Migrænikere er tilbøjelige til at have kolde hænder og fødder, bliver svimmel, når man står op for hurtigt på grund af lavt blodtryk, regulerer temperaturen dårligt. Deres følsomme trigeminusnerve kan fortolke disse kolde og varme temperaturer som fysisk smerte.

Næsten alle migræne udløsere er forbundet med oxidativ stress, som bliver til inflammation.

Resistent stivelse – SuperFood for fordøjelsen

Kan resistent stivelse gøre mig rask?

Psssst: Vil du gerne have mig som din personlige sundheds-coach? Ring og hør nærmere på tlf. 20 23 23 31

Resistant-Starch-Everything-You-Need-to-Know-About-This-Healthy-Carb

Resistent stivelse er et af mine favorit sundhedstips fordi det virker, er nemt og ekstremt billigt.

Men hvad er resistent stivelse? Og hvordan gør du resistent stivelse som et lige så naturligt sundhedsritual som at børste tænder?

Resistent stivelse passeres ufordøjet igennem vores fordøjelsessystem, og optages ikke i kroppen. Resistent stivelse bidrager derfor ikke med kalorier, og i stedet for at tælle som et kulhydrat er det nærmere en slags fiber. Resistent stivelse fordøjes altså hverken i mavesækken eller tyndtarmen, hvilket betyder at den stadig er intakt, når den når tyktarmen. Når den er nået ned til tyktarmen, omdanner bakterier den til kortkædede fedtsyrer, og disse fedtsyrer fungerer som mad for de gode tarmbakterier.

De fire typer resistent stivelse er:

Type 1:
Bønner, korn og frø med ufordøjelige plantecellevægge.

Type 2: Rå kartofler (Spis ikke rå kartofler, for du risikerer mavepine. I stedet kan du køre en rå kartoffel igennem en saftpresser og drikke saften), de såkaldte madbananer (Der også kaldes plantain) og umodne almindelige grønne bananer som vi køber i supermarkederne her hjemme. (dog fraråder jeg at spise grønne umodne bananer, da det kan give dig mavepine). Disse fødevarer er ufordøjelige i rå tilstand på grund af amylose. Når vi varmer dem op, sker der ændringer i stivelsen, der gør at vi kan fordøje det, og hermed forsvinder den resistente stivelse.

Type 3: Kogt og afkølet ris, kartofler og bælgplanter giver en form for resistent stivelse der hedder Retrograderet stivelse.

Type 4: Industrielt fremstillet resistent stivelse, der er kemisk modificeret. Hold dig fra det.

what-is-resistant-starch

Men hvordan virker det?

Forklaret på en så simpel måde, at vi husker det. Ved at spise resistent stivelse, fodrer vi de gode bakterier. De gode bakterier ”spiser” resistent stivelse og affaldsproduktet er Butyrat.

maxresdefault

Og hvorfor er vi glade for Butyrate?

Butyrate er kortkædede fedtstoffer, og det er tyktarmcellernes favorit brændstof. Butyrate har en beskyttende egenskab ved at:

• Øge stofskiftet
• Godt mod inflammation
• Det nedsætter tarmens gennemtrængelighed og sørger for at holde toksiner inde i tarmen og ude af blodbanen.
• Det beskytter mod DNA skader og siges at kunne nedsætte risikoen for tyktarmskræft.
• Resistent stivelse fremmer større produktion af butyrate end præbiotika.
• Sænker blodsukkeret og forbedrer insulinfølsomhed.
• Forbedrer fedtforbrændingen.

Hvordan gør vi nemt resistent stivelse til en daglig praksis?

Flere undersøgelser viser, at 15 til 30 gram resistent stivelse om dagen (2-4 spsk. Kartoffelstivelse) giver os alle fordelene.

Jeg lærte selv om resistent stivelse via min amerikanske coach Marya, og hun anbefalede mig at køre en rå kartoffel igennem en saftpresser.

I den første måned spiste jeg bare kogte afkølede kartofler, men min coach Marya mener, at den vigtigste type resistent stivelse er type to. Så nu juicer jeg to rå kartofler hver anden dag. Jeg drikker halvdelen, og gemmer den anden halvdel i køleskabet i en lille glasbeholder med tætsluttet låg, og drikker den dagen efter. På den måde behøver jeg kun at bruge juicemaskinen hver anden dag. Det er ren dovenskab, og du kan selvfølgelig sagtens presse kartoffeljuice hver dag. Når du juicer en rå kartoffel vil du efter få min se et tykt lag ligge sig i bunden af kartoffel juicen. Sørg for at røre det godt rundt med en ske, så du får det hele med i din drik. Det er i denne tykke masse det meste resistente stivelse findes.
Har du ikke mulighed for at bruge en juicemaskine, kan du selvfølgelig få resistent stivelse på andre måder. Nogle vælger at tage det som et kosttilskud, hvilket jeg ikke selv har prøvet endnu. Du kan købe det i helsekostbutikker.

Du kan også spise fødevarer, der giver resistent stivelse som:

 Rå eller kolde kogte kartofler
 Brune ris nedkølet
 Fuldkornspasta nedkølet
 Perlebyg nedkølet
 Quinoa nedkølet
 Perlebyg nedkølet
 Grønne bananer
 Bønner
 Linser
 Havregryn
 Yams
 Rodfrugter nedkølet
 Majs
 Jordbær
 Hummus
 Nødder, kerner og frø
 Bælgfrugter
(Kilde: www.fitnessliv.dk)

Tak for at du stadig læser med. Jeg håber dette tip vil gavne din fordøjelse og dermed din sundhed. Er du interesseret i personlig coaching kan du kontakte mig på tlf. 20 23 23 31 for at høre mere.

Raw till lunch?

Dagens spørgsmål lyder

Hej Gitte,

Jeg er meget nysgerrig på 801010 kosten og vil gerne læse mig til mere før jeg kaster mig 100 % over det. I den forbindelse er din hjemmeside dukket op og jeg vil høre om du holder foredrag/kurser eller lign. vedr. 801010?
Jeg spiser i forvejen plantebaseret med stivelse, frugt og grønt – men ikke 100 % raw. Så et andet spørgsmål jeg har er, giver det mening at holde bare morgenmaden som raw og kun indeholdende frugt? Og resten af dagen “alm” mad?

På forhånd tak.

plakat811

Svar:

Tak for din mail, og hvor er det en fantastisk beslutning at undersøge mere om 801010 kost.

Jeg holder gerne kursus og foredrag om 801010. Jeg har en hel kursus dag, jeg har holdt to gange med Louise Koch.

Samler du minimum 10 personer, kommer jeg gerne hjem til jer og holder et heldagskursus.

Ellers tilbyder jeg telefon coaching, og du er velkommen til at ringe for at høre, om det måske er noget for dig. Læs mere her

GitteMBK

Det er en super ide at spise frugt til morgenmad. F.eks. grøn smoothie og High carb low fat cooked til frokost og aftensmad. Det vigtigste er, at du spiser fedtfattig “Whole foods” og vegansk. Altså mad fra jord til bord, der ikke er forarbejdet.

For nogle kan 100% raw være en ide. Hvis man f.eks. skal heale en sygdom. Men for langt de fleste er en kombination af varm mad og raw en kost der både holder en slank, rask og giver god energi – OG det er billigere og nemmere. Igen er det vigtigste: Whole food.

Med fem gange coaching får du en plan der passer til dig. En plan du selv er med til at skabe. Vi arbejder også med de følelsesmæssige emner, så dette ikke bare bliver en kur, men en livsstil du vil elske.

En anden mulighed er online 801010 akademiet, som du finder her

Tak for at du er med her på 30 bananer om dagen, hvor jeg håber du finder al den information og inspiration du søger.

Vis mig dine bakterier i tarmen, og jeg skal sige hvem du er

Bakterier hjælper dig til at fordøje din mad, styrke immunforsvaret og har endda en effekt på din psyke.

gutbrain

Bakterier har en massiv indflydelse på vores almene helbred OG vores vægt.

frozen brain   isolated on a white background. 3d render

frozen brain isolated on a white background. 3d render

Hvad kan du selv gøre?

Spis en fiberrig High Carb Low Fat 100% Plantebaseret kost.

Dyrk motion.

Drik saft fra en rå kartoffel hver dag.

Drik 1/2 liter vand 1/2 time inden du spiser.

Forsøg at undgå medicin og antibiotika, hvis muligt.

Ønsker du personlig coaching så kontakt mig på tlf. 20 23 23 31

Tak for at du læser med.

14 dages grøn smoothie detox og vægttab

Denne blog er til en af mine klienter der skal igang med 14 dage på grønne smoothies.

selleri

Her får du 10 tips:

DSC02506

1. Læs opskrifter igennem og dan dig et overblik: Læs bogen Rask og Ren med grønne smoothies

2. Forbered indkøbsliste. 100 bananer, hvor du fryser dem ned, når de har brune pletter på. Bladselleri, frossen spinat, persille, mynte, citronmelisse, fennikel, ingefær, citron. Hvorfor SÅ mange bananer? Fordi du skal bruge ca 5 bananer i en smoothie og drikke ca 4 af dem om dagen. Køb ind ca 4 dage inden du går igang, så bananerne når at blive modne. Køb gerne grønne bananer der ikke er stødt, og vær tålmodig med modningen.

3. Øv dig på at lave en smoothie til netop dine smagsløg. Kombinationen af ingefær for skarphed, Sweet stevia drops og søde bananer for sødme og citron for surhed er normalt virkelig velsmagende. Du kan også bruge mango og saftige dadler i dine smoothies. Dog ville jeg ikke kombinere bær med banan, da det er forskellige typer fibre, som kan være svære at fordøje samtidig. Men dadler, banan og mango går godt sammen.Du kan også bruge både vand og kokos vand i dine smoothies.

4. Forberede allerede i aften, hvilke smoothies du skal lave imorgen. Drik dig mæt ca. hver 3 time. På den måde får du nok energi og velvære til at kunne holde din detox. Drik smoothie langsomt og brug et sugerør, så du skåner dine tænder. Skyl munden i vand bag efter.

5. Forvent at du vil opleve detox symptomer som hovedpine, træthed, dårlig mave mm. Normalt forsvinder det på dag 4-5 stykker. Tænk på “I have to feel it to heal it”. Glæd dig over, at du er på vej ud af nydelsesfælden

6. Gå på vægten en gang om ugen. Du kan forvente at tabe dig ca 1- 2 kilo om ugen.

7. Stop med at drikke/spise efter kl 19.00. Det er ok at føle lidt “sult” når du går i seng.

8. Sørg for at have en virkelig god blender, hvor du også kan lave N(ice) cream. Vitamix er fantastisk men også meget dyr. Har ikke selv prøvet den blender der hedder “Raw”, men har hørt at den skulle være lige så god.

9. Fryser du at smoothies, så brug ikke frosne bananer og tage grøntsager mm ud af køleskabet i god tid, så din smoothie ikke bliver for kold.

10. Du kan drikke alt den koffeinfri te du har lyst til.

ste

Ps. Ønsker du personlig coaching, kontaktes jeg på gitte@koldtoft.dk